Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Hari ini saya ingin berkongsi kepada anda semua pencinta ilmu berkaitan dengan teori membaca. Apa yang dikatakan teori membaca? Berikut di bawah ini serba sedikit ilmu berkaitan dengan teori ini.
i) Model Bottom-Up
Tokoh utama teori ini ialah Gough (1972). Model ini menyatakan individu memulakan proses membaca apabila matanya mengenalpasti maklumat visual yang tertera dalam teks yang dibaca secara berterusan. Pemprosesan membaca bergerak secara linear, iaitu dimulakan dengan mengecam huruf, mengekod pada tahap fonem, mengecam perkataan-perkataan dan akhirnya hubungan sintaksis dan semantik. Membaca dalam proses bottom-up merupakan proses yang melibatkan ketepatan, rincian, dan rangkaian persepsi dan identifikasi huruf-huruf, kata-kata, pola ejaan, dan unit bahasa lainnya.
Tokoh utama teori ini ialah Gough (1972). Model ini menyatakan individu memulakan proses membaca apabila matanya mengenalpasti maklumat visual yang tertera dalam teks yang dibaca secara berterusan. Pemprosesan membaca bergerak secara linear, iaitu dimulakan dengan mengecam huruf, mengekod pada tahap fonem, mengecam perkataan-perkataan dan akhirnya hubungan sintaksis dan semantik. Membaca dalam proses bottom-up merupakan proses yang melibatkan ketepatan, rincian, dan rangkaian persepsi dan identifikasi huruf-huruf, kata-kata, pola ejaan, dan unit bahasa lainnya.
Tugas utama pembaca
menurut teori ini adalah mengkod lambang-lambang yang tertulis menjadi
bunyi-bunyi bahasa (Harjasuna, 1996). Brown (2001) menyatakan bahawa
pada proses bottom-up membaca terlebih dahulu mengetahui
berbagai tanda linguistik, seperti huruf, morfem, suku kata, frasa, petunjuk
gramatik dan tanda wacana, kemudian menggunakan mekanisme pemprosesan terus ke
otak.
Antara perincian yang ditekankan di dalam teori ini ialah:
Antara perincian yang ditekankan di dalam teori ini ialah:
a) memberikan penegasan
pada teks bertulis.
b) membaca dipandu
oleh proses yang bertujuan mencari maklumat.
c) timbul daripada
bahagian pada keseluruhan teks.
ii) Model Top-Down
Teori ini dikenal sebagai model psikolinguistik dan
teori ini telah dikembangkan oleh Goodman (1976) dan Smith (1971). Model ini
melihat kegiatan membaca bersifat linear tetapi bergerak dari atas ke
bawah.
Model ini menghuraikan beberapa perkara penting
sebagai panduan iaitu:
a) menegaskan perkara atau makna yang pembaca bawa
kepada teks yang di baca.
b) menyatakan pembaca membaca teks berpandukan makna
teks.
c) timbul daripada aspek keseluruhan teks pada
bahagian-bahagian yang akhirnya mewujudkan makna.
d) dikenali sebagai model ‘Dalam Ke Luar’,
‘Berpandukan Konsep’ atau ‘Keselurahan ke Bahagian’.
Antara ciri yang berkaitan dengan model membaca ini:
Antara ciri yang berkaitan dengan model membaca ini:
a) membaca tidak hanya mengekodkan bahasa tulisan
pada bahasa lisan.
b) membaca tidak melibatkan pemprosesan setiap huruf
dan setiap kata.
c) membaca adalah membawa makna dalam teks dan
bukannya mengeluarkan makna daripada teks.
Jadi berikut di bawah ini adalah rumusan berkaitan dengan Model ini
Jadi berikut di bawah ini adalah rumusan berkaitan dengan Model ini
a) menegaskan perkara yang di miliki oleh pembaca
seperti pengetahuan terdahulu dna pengetahuan pada teks yang di baca bagi
tujuan pemahaman.
b) menyatakan yang kefahaman bermula daripada minda
pembaca yang mempunyai beberapa gugusan idea berkaitan dengan teks yang dibaca.
c) makna diterbitkan daripada aspek keseluruhan teks
pada bahagian-bahagian kecil.
iii) Model Interaktif
Model jenis ini mengandaikan membaca sebagai proses yang aktif bagi membentuk makna melalui interaksi antara pembaca dengan teks. Berbeza dengan model-model lain, model ini melihat proses membaca sebagai pola berbentuk pusingan dengan maklumat tekstual dan aktiviti mental pembaca wujud secara serentak.
Model jenis ini mengandaikan membaca sebagai proses yang aktif bagi membentuk makna melalui interaksi antara pembaca dengan teks. Berbeza dengan model-model lain, model ini melihat proses membaca sebagai pola berbentuk pusingan dengan maklumat tekstual dan aktiviti mental pembaca wujud secara serentak.
Model ini mencadangkan pembaca membina makna dengan
cara mempunyai kuasa memilih maklumat daripada semua sumber makna tanpa
mematuhi mana-mana set arahan. Semua peringkat membaca di gunakan oleh pembaca.
Model ini menggunalan cetakan sebagai input dan
makna sebagai output. Pembaca yang mahir mestilah dapat menggunakan
pancaindera, sintaksis, semantik, maklumat pragmatik, bagi menyempurnakan
matlamat.
iv) Model Transactional
Teori ini dipelopori oleh Louise Rosenblatt. Dewey &Bentley (1949) mengatakan bahawa pembelajaran tidak hanya merupakan interaksi antara dua perkara yang berasingan yang saling bekerjasama tetapi dua benda menjadi satu.
Teori ini dipelopori oleh Louise Rosenblatt. Dewey &Bentley (1949) mengatakan bahawa pembelajaran tidak hanya merupakan interaksi antara dua perkara yang berasingan yang saling bekerjasama tetapi dua benda menjadi satu.
Model
ini di katakan sebagai Model Transactional kerana wujudnya transaksi antara
pengarang, pembaca dan juga teks. Teori ini menjelaskan bahawa pendirian
pembaca akan menentukan pengalaman yang akan diperolehi daripada teks
tersebut.
* Ilmu pengetahuan seumpama perigi di padang pasir dan bintang di malam yang gelap. Oleh itu, kejarlah ilmu seberapa daya yang dapat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan